Motorrijden

Ontspannen toeren op de motor is mijn sportieve “passiviteit”
Ellen en ikzelf hebben samen motorrijles genomen. We begonnen ergens midden 1995 omdat we dat jaar niet op vakantie gingen. Daar hadden we een goede reden voor want we kregen eind dat jaar de sleutel van ons appartementje op de Meppelweg 164 in Den Haag.

Het lessen bij Rijschool Modern was een erg leuke periode. Allereerst was het al een hele kluif om een passende helm voor mij te vinden… Daarnaast ontmoetten we daar een gezellige knul, waar we elke les mee samen hebben gedaan. We werden echt een 3-eenheid. De eerste les hadden we op het terrein van de Westlandse Veiling. Ik kan me nog goed herinneren dat we beiden op een chopper 250cc onze rondjes reden. We voelden ons al heel stoer ook al mochten we niet schakelen en reden we alles in de 1e versnelling 😉 De 2e les mocht ik al door naar een chopper 450cc want die 250cc was toch wel erg klein! Na een aantal keer hierop mocht ik door naar de Yamaha Diversion 600cc.
Hier heb ik uiteindelijk ook examen op gedaan.

Examenstress
Wat erg leuk was is het feit dat we niet tegelijk mochten afrijden. Ellen mocht exact 1 week voor mij afrijden! En uiteraard wist zij in één keer te slagen dus de druk werd maximaal opgevoerd. Maar “cool” als ik was/ben bleef ik hier heel relaxt onder en slaagde ik ook in één keer!!

Onze eerste echte eigen motor
Zoals je kon verwachten duurde het niet lang voordat we een eigen motor kochten. We hadden al een aantal keer een motor gehuurd en we waren al snel “verkocht”. Het werd een motor voor Ellen en verrassend genoeg werd dit een Yamaha Diversion 600cc. Ellen was als een kind zo blij toen ze zelf de onderhandelingen had gevoerd en ze haar 1e rit had gemaakt!

In 2000 was ik aan de beurt voor een eigen motor
Na een aantal jaar samen gebruik te hebben gemaakt kocht ik in 2000 mijn eigen motor. Het werd een IMG_0332spiksplinter, zwarte Honda Transalp 650cc. Hier is een foto van hem ==>
Ik was zo trots als een pauw en we hebben hem nog steeds!
Hij wordt de laatste jaren vertroeteld door Ellen. Zij heeft hem overgenomen nadat ik in 2008 toe was aan een zwaarder exemplaar.
Hoe dat precies gegaan is heb ik al flink veel keren verteld, maar de korte versie is eigenlijk heel simpel:  Ellen ging mee naar de motorzaak, op haar Diversion, om mijn andere motor op te halen. En zij reed terug op de Transalp omdat ik tot haar enorme verrassing die Diversion had ingeruild en niet de Transalp 🙂

Ik koSAM_0057cht zelf een Honda Varadero 1.000cc, met dezelfde bouwjaar als de Transalp (2000).
De Varadero is alleen een stukje groter en zwaarder. Ik mag wel zeggen dat ik nu alweer ’n aantal jaar met heel veel plezier op de Varadero rondrij.
Hiernaast een foto van ons ieder op onze eigen Honda.

Weekendjes weg
Elk jaar gaan we met een groep motorliefhebbers een weekendje weg. We hebben door de jaren heen al veel plaatsen, streken en landen aangedaan. Denk hierbij aan: Friesland, Valkenburg, Zeeland, België, Duitsland en Luxemburg. De oorsprong van deze groep ligt bij de Personeelsvereniging van Aegon. Echter door de jaren heen gingen er steeds minder werknemers van Aegon mee waardoor dit niet meer door de PV gesubsidieerd kon worden. Dit mag de pret niet drukken want we hebben 2 voortrekkers gevonden in de heren Jos Hek en Koos Ouwehand. Zij zorgen elk jaar weer voor een leuke rit, door mooie gebieden en met grappige logeeradressen. Dit jaar gaan we het 1e weekend van juli weer op pad. We vertrekken vrijdag 1 juli vanuit Gilze en rijden weer via mooie weggetjes en paden, over bruggetjes en dijken naar Hotel Daytona in Dasburg, Südeifel in Duitsland.
Logo GSV-motor (1)

Ellen gaat dit jaar niet mee op de motor maar wel met haar autootje. Ze rijdt dan vooruit en vangt ons op op de lunchadressen en het hotel. Vanuit ons vriendenclub The Top Fellows gaan ook dit jaar weer een aantal motorrijders mee: Ugur Bagcan, Erwin Reitsma, Theo Mol en Albert Warning.